אצל ילדים בגילאי יסודי (בערך מגיל 8) מתאים טיפול פרטני ללא נוכחות ההורה. טיפולים כאלה מתאימים כאשר הילד כבר פיתח את האישיות שלו, והוא פחות תלוי בכם בעולמו הפנימי והרגשי. בטיפול הפרטני הילד פנוי לעיבוד של תכנים מעולמו הפנימי ללא קשר למערכת היחסים שלו עם ההורים. במקרים אלה חדר הטיפולים הופך למרחב פרטי של הילד, למחשבה, הבעה, דמיון ופנטזיה. זהו מקום בו ניתן לגעת ברגשות, בפחדים, במחשבות.
ילדים יכולים להנות מהמרחב הזה כדי לבטא או לעבד נושאים שונים המעסיקים אותם. לעתים מחשבות שונות מקשות ומטרידות את הילד ומפריעות לו להיות פנוי לתפקידיו כילד, ליכולת שלו ללמוד, לשחק, ליצור ולפתח קשרים חברתיים. לכן חשוב לאפשר לילד מרחב לעבודה זו. השפה של הילד היא שפת המשחק ודמיון. לכן, הוא יבחר להשתמש במשחק, בציור, או בסיפור והצגה כדי לעשות עבודה רגשית.
מאחר וההורים עדיין בעלי תפקיד ראשון במעלה בחיי הילדים, העבודה של הדרכת הורים ושיחות הורים תתקיים גם לצד טיפול פרטני בילד.